Časopis Karmel č. 1/2002 |
|
Obsah
Do nového ročníku (úvodník) | P. Gorazd, O.Carm. |
Nové vystižení karmelitánské spirituality: stanovy Řádu karmelitánů z roku 1995 |
Christopher O'Donnell, O.Carm. |
Z dopisů sv. Terezie z Avily (3) | Veronika Elisabeth Schmitt, O.C.D. |
O vnitřní a vnější cele | Z výkladu karmelitánské řehole od bl. Jana Soretha |
Panna Maria Karmelská jako "Panna Maria Neapolská" - ikona "La Bruna" | P. Gorazd Cetkovský, O.Carm. |
Z Karmelitánského nakladatelství: dvojí ohlédnutí do dějin | Terezie Brichtová,O.P. |
Do nového ročníku našeho časopisu vstupujeme s mou omluvou za neúplnost ročníku loňského. Místo obvyklých čtyř čísel vyšla vloni pouze čísla dvě, a přitom ještě to druhé až v samotném závěru prosince, takže se k Vám dostalo s velkým zpožděním. Měl jsem původně kající plán zbývající loňská čísla ještě nějak "dohánět" na začátku letošního roku, ale na radu otce Jana jsem to vzdal a smířil jsem se s tím, že loňský ročník budou definitivně představovat pouhá dvě čísla. Všechny Vás, kteří jste svou přízeň našemu časopisu nadále neodňali, chci na začátku nového ročníku pozdravit a popřát Vám hojnost Božího požehnání. Letošní rok nemá žádné zvláštní tematické zaměření. A tak do něj vstupujeme "jen" s tím záměrem, s nímž jsme časopis začali vydávat: žít vytrvale v tradici karmelitánské duchovní cesty a v karmelitánském společenství, přijímat, sdílet, předávat si pro to užitečné podněty. Se zvláštní pozorností a vděčností vůči Panně Marii, která je rodině Karmelu Matkou a nejkrásnější Ozdobou.
P. Gorazd, O.Carm.
Nové vystižení karmelitánské spirituality: stanovy Řádu
karmelitánů z roku 1995
Christopher O'Donnell, O.Carm.
(Původní titul článku zní: "Moderní prezentace karmelitánské spirituality -
stanovy z roku 1995". Pozměnili jsme název, protože "moderní" už je dnes třeba
nahrazovat slovem "postmoderní", a to zní odpudivě (vyjma intelektuálům). Podobně
odrazuje "prezentace".
Ale článek sám pro nás může být velmi přínosný. Takové důkladné a oficiální texty,
shrnující spiritualitu řádu, jaký představuje nové vydání stanov, by se daly spočítat
na prstech jedné, maximálně obou rukou. A za druhé: bratr Chris byl v nejužší komisi
pro přípravu těchto stanov, takže velmi dobře rozumí tomu, co stanovy říkají, co říct
chtějí, nebo právě nechtějí, co vše předcházelo jejich konečnému znění.)
Karmelitánská spiritualita je dnes v církvi jednou z nejpopulárnějších. Přesto mimo
okruh odborníků není příliš známá, zvláště pokud jde o starší část našeho dědictví.
Mnozí četli "Dějiny duše" svaté Terezie z Lisieux nebo knihy o ní. Karmelitáni (Pozn.
Po tímto označením zahrnuje Chris i terciáře.) nejspíš slyšeli o
třech význačných osobnostech Karmelu dvacátého století, jimiž jsou bl. Titus Brandsma
(+1942), sv. Edita Stein (+1942) a bl. Alžběta od Nejsvětější Trojice (+1906).
Ale samotné spisy těchto moderních karmelitánských spisovatelů asi nejsou - kromě
výňatků nebo několika modliteb - příliš známy.
Ohledně doby ještě starší to není o mnoho lepší. Přeskočíme několik staletí k Terezii
z Avily (+ 1582) a Janu od Kříže (+1591). Tu a tam někdo četl některý z jejich spisů.
Ovšem dokonce ani mnozí karmelitáni nejsou v dílech těchto dvou autorů opravdu "doma".
Co však ona doba mezi tím? Z období od smrti Terezie z Avily do smrti Terezie z Lisieux
(tedy: 1582 - 1897) se toho zná málo. A málo je toho také z této doby k dispozici v
angličtině. A přitom jde o více než tři sta let, což je údobí delší, než je celá
historie většiny institutů zasvěceného života v dnešní církvi.
Zůstaneme-li u anglických textů, jen čtyři autoři nám toto období zpřístupnili:
Pokud jde o období před svatou Terezií, je to ještě horší. Většina z nás slyšela o spise O založení prvních mnichů, pocházejícím z pozdního 14. století, a všichni znají Řeholi. Ale jen málokdo kromě odborníků četl nějaký text z doby mezi sepsáním Řehole (zhruba roku 1208) a dobou Terezie z Avily. Což i v tomto případě představuje rozpětí více než třistapadesáti let.
Karmelitánská identita
Co toto vše vypovídá o karmelitánské identitě? Naše identita je staré téma, opravdu
staré. Cítím se doma v kterémkoli karmelitánském domě, kdekoliv. Charakter života
karmelitánů se v každé provincii liší, dokonce i dům od domu. Ale je tu něco, co
mohu rozpoznat nebo alespoň vycítit.
V menší míře se cítím doma i v konventech bratří1
(dominikánů, augustiniánů nebo
františkánů), ne však v modernějších kongregacích, dokonce i když ty jsou
nejpřátelštější a nejpohostinnější.
Je však obtížné tuto identitu specifikovat. Sahá zpět až k našemu počátku, k hoře
Karmel v poslední čtvrtině 12. století, o čemž toho nevíme mnoho. Víme, že v tomto
pohoří kolem roku 1180 sídlili poustevníci a že kolem roku 1208 přijali Řeholi.
Přesídlení do Evropy, vynucené pronásledováním Turky ve 30. letech 13. století, se
v mnohém podobá znovuzaložení - během několika desítek let se poustevníci stávají bratry.
Porozumíme-li tomuto přesídlení, velmi nám to pomůže pochopit, že naše identita s sebou nese potíž:
vztah základní zkušenosti z hory Karmel se pojí s malým množstvím pramenů z rozhodujících padesáti
let zhruba od roku 1230 (kdy došlo k prvnímu přesunu na Západ) do roku 1282, kdy byly vydány první
dochované stanovy.
Stanovy
V průběhu našich dějin byly sepsány mnohé stanovy. Stanovy představují specifické
zákonodárství, ztělesňující naši karmelitánskou identitu. Mnohé z těchto stanov se
týkaly určité oblasti nebo skupiny provincií. Celořádového významu byly celkem desatery
stanovy. Obvykle vznikly v době reformy nebo jiné velké změny.
Po tridentském koncilu byly během 16. století sepsány dvoje stanovy rychle po sobě a
následovaly ještě jedny ve století dalším. Když na konci 19. století (po překonání
drtivých následků osvícenství) řád znovu začal žít, byly sepsány stanovy za generála
Pia Mayera v roce 1904. Kodex kanonického práva z roku 1917 vedl k vydání stanov v
roce 1930. Druhý vatikánský koncil podnítil nové stanovy, dokončené roku 1971, a
Kodex kanonického práva z roku 1983 vedl k vydání nových stanov v roce 1995.
První mezinárodní komisi, sestavené ze šestnácti členů, byly v roce 1986 dány dva
navzájem protichůdné úkoly.
Po dlouhých poradách jsme se prakticky přidrželi druhého způsobu, zatímco ten první
jsme zachovali především ve čtvrté části stanov, pojednávající o řízení řádu. Během
následujících devíti let došlo k pronikavému přepracování stanov a to znamená nové,
protříbené vyjádření karmelitánské spirituality na konci druhého tisíciletí.
V jiném svém článku jsem se zabýval důležitým tématem převzetí dokumentů z let
1971 - 1992. Lze namítnout, že toto převzetí nebylo rovnoměrné: něco, ale ne vše,
bylo posouzeno a shledáno nosným pro život. Dnes už by nikdo nezpochybňoval, že
bratrství je hodnotou karmelitánskou (tj. v Karmelu zdůrazněnou). Avšak v roce 1971
to bylo něčím novým předtím se mluvívalo o společném životě a bratrské lásce.
Stanovy představují to, co bylo všeobecně uznáno za rozumné. Stěžejním bodem řádové
formace bude vždy zajistit, aby každá (jednotlivá) generace přijala naše dědictví.
A ústřední součástí toho je přijetí samotných stanov.
Bylo by únavné a zbytečné procházet stanovy od začátku a ukazovat význam jednotlivých
jejich článků. Chci spíš načrtnout hlavní myšlenky stanov. Bude to výklad osobní,
můj, jinak to ani nelze. Všichni se shodneme, že ve stanovách nacházíme různé prvky,
ale každý jinak už budeme chápat, jak tyto prvky mezi sebou vzájemně souvisejí. Mohu
jen doufat, že to, co uvedu, bude přijatelné všeobecně. Určitým způsobem to lze také
považovat za komentář k posynodální exhortaci Vita consecrata z roku 1996. Tento
dokument podává výklad o řeholním životě na základě jeho tří prvků: zasvěcení,
společenství a poslání (čl. 13).
Pomůže nám, když výklad naší spirituality povedeme podle jejích prvků:
Křesťanské povolání | žít v poslušnosti | vůči Ježíši Kristu | ||||
Prostředky | sliby | |||||
Vzory | Maria | Eliáš | ||||
Charisma | žít kontemplativně | bratrství | uprostřed lidí | |||
Hodnoty | poušť | modlitba | sdílení | poslání | ||
Kritéria | slovo | rozlišování | chudí | lidské hodnoty |
Povolání křesťana: poslušnost vůči Ježíši Kristu
Naše řehole udává jako povolání křesťanů: "... žít v poslušnosti vůči Ježíši Kristu
a věrně mu sloužit s čistým srdcem a dobrým svědomím" (čl. 2). Od Druhého vatikánského k
oncilu se mnohem jasněji uznává, že svatost, k níž jsme povoláni všichni, nespočívá
tolik v tom, co děláme my, ale v tom, co dělá Bůh pro nás a co nás pak vede k tomu,
abychom na to odpověděli čestným životem naplněným láskou. Toto pojetí svatosti je
v přímém rozporu se smýšlením společnosti kolem nás. Odporuje dvěma vládnoucím
"ideologiím" našeho světa, totiž vševědoucnosti a všemohoucnosti. Svět kolem hledí
na úspěch: můžeme vědět nebo brzy budeme vědět všechno, brzy dokážeme všechno.
V protikladu s takovým smýšlením stojí namísto vševědoucnosti slabost v následování
Krista ukřižovaného. A podřízení se tajemství namísto snahy dostat je pod kontrolu svým
poznáním.
Od Druhého vatikánského koncilu si více uvědomujeme souvislost tohoto povolání s
tajemstvím Trojice a s tajemstvím církve. Trojice nás vtahuje do církve - ne jako
individualisty, ale spolu s druhými a také pro druhé. O těchto hodnotách, souvisejících
se vztahem k Trojici a k církvi, čteme ve stanovách (čl. 1 a 2) i ve Vita consecrata
(čl. 1 - 3).
A poslední bod k tomuto tématu. V duchovním životě, právě tak jako v teologii, existují
dva odlišné výchozí body. Můžeme začít "zdola", existenciální situací našeho světa.
Nebo můžeme začít od Boha, posílajícího nás do našeho světa. Každý z těchto dvou
přístupů má svou cenu. Lze je nazvat přístupem "horizontálním" a
"vertikálním".2
Avšak karmelitánská
spiritualita nesnese opomíjet ani jeden z nich: přístup příliš výlučně "shora" nebo
jen "zdola" by znamenal zpronevěřovat se naší
tradici.3
Prostředky: zasvěcený život
Podle zmíněné apoštolské adhortace je zasvěcený život darem Ducha, charismatem
vycházejícím z evangelijních rad (Vita consecrata, 1). Naše stanovy k tomu říkají:
"Jedním z těchto darů Ducha je také život podle evangelijních rad, k němuž se zavazujeme
řeholními sliby" (čl. 3). Dále text naznačuje vertikální i horizontální rozměr:
"A tak se tento život vyznačuje usilovným hledáním Boha v úplném přilnutí ke Kristu,
což se projevuje v bratrském životě a apoštolském zanícení" (čl. 3). To je všeobecné
vyjádření řeholního života. Jeho prvky budou blíže určeny později, a to způsobem
Karmelu osobitým.
Dále stanovy mluví v jednom odstavci o slibech. Jsou zde nahlíženy jako poslušnost
Boží vůli a připodobnění Kristu v chudobě a poslušnosti (čl. 4). Na rozdíl od Vita
consecrata, která staví sliby na začátek své teologie řeholního nebo zasvěceného života,
stanovy se zabývají sliby ve své druhé části, tedy v oddíle "Bratrský život", a to -
myslím příznačně - mezi kapitolou o společenství (kap. 3) a kapitolou o modlitbě (
kap. 5).
Papežský dokument se přidržuje Druhého vatikánského koncilu v pořadí slibů: čistota,
chudoba a poslušnost. I dřívější přípravný text stanov se tohoto pořadí držel, ale
později, během kapituly v roce 1995, jsme se vrátili k tradičnímu karmelitánskému
pořadí: poslušnost, chudoba a čistota. Vzpomenete si jistě, že Albertova řehole uvádí
pouze poslušnost, kdežto čistota a chudoba byly doplněny Inocencem IV.
Když se zabýváme kapitolou o slibech (kap. 4), je důležité všimnout si souvislostí,
v nichž se tato nauka uvádí:
Všimneme-li si způsobu, jakým se o nich pojednává, mám za to, že jsou hodnotou tradiční,
zároveň současnou a otevřenou vývoji.
Přitom vzorem každého ze slibů je Kristus. Oblastí působení každého z nich je láska:
)láska k Bohu a láska k druhým. Sliby jsou prožívány ve společenství (komunitě) a
ve světě. Všechny tři od nás vyžadují, abychom si všímali světa kolem, rozpoznávali
znamení času a dávali přednost chudým a malým. Každý ze slibů je třeba zvnitřňovat a
odhalovat jeho nejhlubší význam. A konečně v každém z nich je položen důraz na lidské
hodnoty: v případě poslušnosti na odpovědnost, v případě chudoby na moudré používání
hmotných věcí k lidskému a společenskému rozvoji a v případě čistoty na plné osobní
rozvinutí a opravdovou zralost v bratrské lásce.
Naše vzory: Eliáš a Maria
Po úvodu, který se v prvních článcích zabývá kristologickými základy našeho života a
jejich radikálním vyjádřením v našem životě, pokračuje první kapitola stanov
nastíněním historie našeho řádu v osmi stručných článcích (6 - 13). V popředí této
části nacházíme Marii a Eliáše.
Osobitým rysem těchto stanov je, že obsahují hluboké přehodnocení našeho mariánského a
eliášského dědictví. Stanovy z r. 1930 toho o Eliáši - kromě toho, že byl
kontemplativním prorokem - říkají málo. Týž text z roku 1930 uvádí, že karmelitánský
řád je mariánský, to že je jeho identita a účel. Stanovy z r. 1971 zřetelně, i když
poněkud úzce, představují Marii a Eliáše jako vzory pro náš řád při hledání věrnosti
v nové situaci sekularizace a sekularismu, v níž se ocitl i sám řád. Jsou to vlastně
teologické perspektivy Karla Rahnera a J. B. Metze.
Stanovy z r. 1995 jdou mnohem dále. Ukazují to, co bychom mohli nazvat "karmelitánskou
Marií" a "karmelitánským Eliášem", to znamená ukazují Marii a Eliáše, jak je vidí naše
tradice. Ale vracejí se mnohem hlouběji, k bohatšímu biblickému a karmelitánskému
obrazu, než jsme byli zvyklí před setkáním rady provincií v roce 1980 na hoře Karmel
("Návrat k pramenům"). Také se ale zaměřují "vpřed" - vůči problémům naší doby. Pro
tyto stanovy je příznačné, že odkrývají nové bohatství našeho dědictví, všímají si
současné biblické a teologické vzdělanosti, stejně jako znamení času, a jsou otevřené
budoucímu vývoji.
Karmelitánská Panna Maria byla vymezována čtyřmi tituly: Maria jako Patronka, Matka,
Sestra a Nejčistší Panna. Vztah Karmelu k ní byl symbolizován hnědým škapulířem, který
vyjadřuje zároveň Mariinu péči o její bratry i jejich zbožnost vůči ní, službu jí. Tak
"škapulíř je znamením Mariiny mateřské, ustavičné a pevné lásky k bratřím a sestrám v
Karmelu. Podle své tradice, především od XVI. století, vyjadřuje Karmel láskyplnou
Mariinu blízkost Božímu lidu prostřednictvím škapulířové zbožnosti.
Škapulíř je znamením zasvěcení se Marii, prostředkem přidružení věřících k řádu a
přístupným a účinným nástrojem evangelizace" (čl. 27).
Avšak kromě těchto tradičních úvah je do stanov navíc začleněno současné biblické učení
o Marii a je v nich vytvořen bohatý obraz Marie, panny omilostněné Duchem svatým, která
témuž Duchu odpovídá. Touto hlubokou skutečností je pro nás vzorem (čl. 27).
Tři prvky našeho charismatu se odrážejí také v Mariině životě:
"Je pannou moudrého a kontemplativního naslouchání,
která uchovává ve svém srdci události a Pánova slova a rozvažuje o nich" (čl. 27).
Ona je také jednou ze společenství křesťanů, kráčí s učedníky a učí v Káně, že je třeba
věřit. Je Pannou, která buduje vztahy mezi těmi, kdo jsou blízko Ježíši. Je pannou
radostné zvěsti spásy.
Znamením zasvěcení se Marii a prostředkem evangelizace je škapulíř. Tento obraz o Marii
odráží nejen tradiční a biblický pohled, ale je také ovlivněn našimi spolubratry z
Nijmegen. Nahlížíme na ni jako na člověka nerozděleného srdce, čistou Pannu prožívající
skrytě ve svém srdci dary Ducha. Zmínka o chudých nabývá na hloubce narážkou na
Magnificat: Maria je schopna vnímat "velké věci",
které v ní Bůh naplnil pro spásu pokorných a chudých (čl. 27).
Je důležité si všimnout, že mnohem více než v předchozích stanovách se poukaz na Marii
jako ideál - během toho, co pravidla našich stanov pojednávají o různých aspektech
života Karmelu - stále znovu a znovu vrací:
Ve stanovách tedy máme obraz Marie, který zároveň vychází z tradice, je zakořeněn v
Písmu a je i citlivý k současným problémům. Týká se zvláště života víry, služby chudým
a rozlišování Boží vůle pro svou vlastní osobu i pro druhé.
Ohledně Eliáše najdeme tytéž tři prvky jako u Marie. Mohli bychom mluvit o
"karmelitánském Eliáši". Do roku 1980 byl prorok viděn především ve světle motta:
"Horlím horlivostí pro Hospodina, Boha zástupů". Byl tím, kdo stál před Bohem,
kontemplativní postavou. Pátá, velmi důležitá rada provincií, která se konala na hoře
Karmel ("Návrat k pramenům"), shledala, že tento pohled nestačí. Především pod vedením
brazilského exegety Carlose Meesterse objevila mnohem bohatší biblický obraz Eliáše.
Zároveň byla od roku 1980 znovu odkryta karmelitánská tradice, hlavně středověká. Učenci
jako náš italský spolubratr Emmanuel Boaga nám sdělují bohatství jejího dědictví. A za
třetí je obraz Eliáše ovlivněn současnou církví.
Eliáš:
Eliáš odráží tři základní prvky karmelitánského charismatu:
Stejně jako Marii i postavu Eliáše můžeme najít i na jiných místech stanov:
Pokračování v příštím čísle.
Z angličtiny přeložily Miluše Hosnedlová a Jája Vanišová.
Z dopisů sv. Terezie z Avily (3)
Veronika Elisabeth Schmitt, O.C.D.
"Kde v srdci přebývá svatá láska, tam Jeho Velebnost dává příležitost, aby se ukázala
skutky."
Tereziina reformní činnost byla od počátku svázána se zakládáním klášterů, ba její
zakládání se stala podstatnou součástí duchovní obnovy v karmelském řádu. Velmi brzy jí
bylo jasné, že "nové víno patří do nových měchů" (Mk 2,22). Malé komunity - na rozdíl od
velkého, nepřehledného klášterního společenství, jaké poznala v Avile - byly prostorem, v
němž se mělo uskutečnit její charisma a její spiritualita. Chtěla umožnit rodinnou
atmosféru, v níž by se všechny sestry navzájem stýkaly jako přítelkyně. Neboť přátelství s
Kristem, které Terezie učila žít, se musí projevovat právě v sesterském styku. Terezie tu
byla velmi střízlivá. Vztah k bližnímu, k spolusestře, pro ni byl měřítkem a výrazem vztahu
k Bohu.
Kvůli reformě se Terezie stane obchodnicí - a ne špatnou, jak sama přiznává: "Očekávám
okamžik, kdy bych mohla sama přijet do Madridu, abych tam popohnala tamější záležitosti,
protože jsem dobrá vyjednavačka, jak vám může říct můj přítel Waldemar, kdybyste tomu
nechtěl věřit…," píše r. 1576 P. Graciánovi.1
Opravdu: Terezie rozumí
obchodům a má v těchto věcech talent, v neposlední řadě díky tomu, co zdědila po dědečkovi.
Její dědeček byl totiž v Toledu obchodníkem s látkami.
Během pouhých dvaceti let zakládá Terezie (a to za tehdejších podmínek co do cestování!)
sedmnáct ženských a dva mužské kláštery. Často je přitom bez prostředků. Má odvahu něco
riskovat, i ve finanční oblasti. Její láska k chudobě nečiní Terezii puntičkářskou nebo
úzkoprsou. Pokud má nějaký dům příhodnou polohu a skýtá hezký výhled, je ochotná ráda za něj
zaplatit víc: "Když má dům příhodnou polohu, pak mi nic nezáleží na tom, že zaplatím o
třetinu víc, než jakou má hodnotu; zaplatila jsem dokonce už i o polovinu víc. Dobrá poloha
je pro klášter tak důležitá, že by bylo chybou, kdyby se tu ještě hledělo na cenu. Vodu a
výhled bych na jiném místě zaplatila mnohem dráž, než to stálo tam," čteme v dopise jednomu
šlechtici v Caravace.2
Finance u Terezie nestojí na prvním místě, ani v ohledu na slibovanou chudobu. Umí s penězi
zacházet podle potřeby, není ani úzkostlivá, ani marnotratná. "Vezměte si půjčku, aby sestry
měly dostatečnou stravu. Zajisté to potom budete zas moci vrátit," radí převorce v Seville.
3 A když tato převorka jednou
posílá dvě své sestry kočárem do
Granady a tamější převorku to pohorší, dostává od Terezie následující odpověď: "Nesdělila jsem
vám, jak velice se mi líbilo Vaše stěžování si na převorku a jak skutečně oprávněně jste je proti
ní vznesla. Měla by vám poděkovat za všechno, co jste udělala, když jste k ní poslala sestry tak
čestným způsobem, a ne na oslících, abyste je vystavila k podívané Bohu a celému světu. Kdyby se
vám aspoň vyčítalo, že jste nechala sestry cestovat na nosítkách… Ale ani tehdy bych vás nekárala,
za předpokladu, že byste neměla k dispozici žádný jiný prostředek. Bůh vás chraň, má dcero! Jednala
jste velmi dobře. Nemají-li ostatní tento názor, nic si z toho
nedělejte."4 Pokud jde o vybavení
nových konventů ložním a stolním prádlem,
chce zakladatelka, aby se dbalo na čistotu, "i kdyby to mělo znamenat větší
výdaje."5
A kandidátky přijímá jak s věnem, tak bez něj; pro ni je
důležitá duchovní motivace, zdravý lidský rozum a způsobilost ke komunitnímu životu.
Velkorysost neznamená plýtvání. Kde může, hledí Terezie naprosto na svůj prospěch, a proto
může dát takovouto diplomatickou radu: "... jednejte však takovým způsobem, aby nebylo
zřejmé, jak velký zájem na tom máte (uzavřít tento obchod), a aby se tak nešlo s cenou
nahoru."6
Co Terezii motivuje, aby se pouštěla do "záležitostí tohoto světa," které přece s duchovním
životem zdánlivě nemají vůbec nic společného? Terezie ví, že z pravého duchovního života
vyvěrají skutky, že jej lze poznat po ovoci. Dokud člověk hledá blízkost Boží jen v
"duchovní oblasti", je ve velkém nebezpečí, že mu jde ne o Boha, ale o sebe sama. Teprve
až Boží přítomnost prostupuje každou oblast života a každou činnost, je člověk skutečně
duchovní, neboť: "Kde v srdci přebývá svatá láska, tam Jeho Velebnost dává příležitost,
aby se ukázala skutky."7
"Terezie od Ježíše"
Bez pomoci jejího bratra Lorenza by Tereziina zakladatelská činnost, především na počátku,
byla sotva možná. Její bratr zemřel r. 1580. V témže roce odcestoval jeho syn do Ameriky a zanechal
ve Španělsku nemanželskou dceru. Terezie se děvčete ujala, vyrůstalo od té doby v klášteře sv. Josefa v
Avile.
V době, kdy nemanželské děti znamenaly ostudu pro celou rodinu, je Terezie ochotná ujmout se malé příbuzné
a vychovat ji. Předpisy pro řeholní život nebyly v té době ještě tak pevně stanovené, aby něco takového nebylo
bývalo možné. Již předtím poskytla Terezie ve svém klášteře příbytek své neteři Teresitě a dvěma
dalším dívkám, Graciánově sestře a dceři pana Gaytana.
Když se její synovec v Americe oženil, Terezie mu k tomu gratuluje a píše mu o jeho zmíněné dceři: "Jsem
jistě hluboce zarmoucená nad urážkou, která byla Bohu způsobena ale když uvážím, jak se vám to děvče
podobá, musím ho vítat a vroucně milovat… Kéž by z něj Bůh udělal svoji věrnou služebnici! Vždyť ono za
nic nemůže."8
Tím, že přijímá toto nemanželské dítě, překračuje Terezie společenské předsudky, které panovaly vůči
"conversos". To byli Židé, kteří přešli ke křesťanství, aby nebyli vyhnáni (do ciziny). Vzhledem k zákonu o
zachování "čistoty krve" tito lidé mohli stěží vstoupit do některého kláštera. Dokonce i to, že měl někdo
židovské předky, byla překážka. I Tereziin dědeček byl takový "converso". Terezie proto musela svůj původ
ustavičně zamlčovat. První čtyři ženy, s nimiž začala žít ve svém reformovaném klášteře v Avile, byly všechny
"conversas", prozrazují to jejich jména. To bylo neslýchaně odvážné! Ale Terezie vidí člověka. Každé stavovské
smýšlení, k němuž přece vede jen ctižádost, odmítá. V jejích klášterech nemá hrát žádnou roli. Tento postoj
ji také podnítí k tomu, aby po reformě odložila své příjmení (přijala jméno po matce) a nahradila je
tajemstvím víry: z Terezie de Ahumada se stává Terezie od Ježíše. Tak také podepisuje své dopisy.
"Nevím, jak je to možné, že se tohoto svatého muže nikdo neujímá."
V mužské větvi řádu se symbolem tereziánské reformy stal otec Juan de la Cruz (Jan od Kříže). Proto byl s
obzvláštní tvrdostí pronásledován a nakonec v prosinci roku 1577 spolubratřími původního řádu uvězněn.
Podmínky jeho žalářování v klášteře v Toledu byly tak strašné, že by jim byl podlehl, kdyby se riskantním
útěkem sám neosvobodil. Terezii velmi bolí věznění jejího spolubojovníka. Soucítí a trpí s ním. Již krátce
po jeho uvěznění se za něj zasazuje u samotného krále - jako jediná a neúspěšně. V dubnu 1578 se obrací na
patera Graciána a prosí ho o pomoc pro otce Juana; píše: "Pater Mariano, který má častěji příležitost mluvit
s králem, by ho mohl seznámit s jeho situací, poprosit ho o laskavost a vykreslit mu, jak dlouho už malý
světec, otec Jan od Kříže, strádá ve vězení."9
Ale také toto volání o pomoc
odezní, aniž by se něco stalo. Proto Terezie v srpnu znovu prosí otce Graciána: "Já za svou osobu pevně věřím,
že nuncius, kdyby se u něho za otce Jana přimluvila nějaká vážená osoba, by hned učinil opatření, aby byl
propuštěn a aby ho poslali do některého z našich klášterů. Stačilo by mu jen říci, aby se informoval o
ctnostech tohoto otce, a ukázat mu, jak neoprávněně ho uvěznili. Nevím, jak je to možné, že se tohoto svatého
muže nikdo neujímá. Kněžna z Eboli by se za něj snad ráda přimluvila, kdyby ji pater Mariano o to
požádal."10 - O Janově útěku z
klášterního vězení, čtyři dny předtím, ještě dosud nic neví.
Po jeho osvobození tím pro Terezii věc prostě nekončí. Stále ještě pociťuje velkou bolest nad tím, co se
stalo, a nebojí se pateru Graciánovi napsat: "Ujišťuji vás, že mám stále před očima, jak se zacházelo s otcem
Janem od Kříže. Nechápu, jak Bůh něco takového připustí."11
O několik řádek
níž čteme v témže dopise: "Opravdu tomu svatému muži velmi závidím. Buď pochválen náš Pán, který ho shledal
schopným vytrpět takové mučednictví."12
V nasazení se pro jejího bratra Jana od Kříže se znovu ukazuje Tereziina velikost. Ostatní se zaměřují na to,
aby chránili sebe samé, ačkoli jsou ve váženějším postavení a mají "lepší styky". Ona se (o Jana) zasazuje
jako člověk, jako žena, protože jí jde o druhého v jeho utrpení. V takových situacích se ukáže, jak dalece
kdo skutečně přešel ze spoutanosti ve vlastním já k otevřenosti vůči druhému, i na úkor sebe sama.
Převzato z časopisu Karmelimpulse, ročník 10, 2001/3, str. 5-9.
Z němčiny přeložila sestra M. Petra od Zmrtvýchvstalého, O.C.D.
O vnitřní a vnější cele
Z výkladu karmelitánské řehole od bl. Jana Soretha
Dále v řeholi následuje: "Podle dispozice místa, kde se rozhodnete přebývat, ať má každý z vás samostatnou
oddělenou celu." (Řehole, kap. 6.) Řeholník je syn milosti a plod lůna cely. Cela ho (mateřsky)
chová, živí, objímá a přivádí ho k plnosti dokonalosti a učiní hodným rozmlouvání s Bohem. Cela je "půda svatá"
(Srov. Ex 3,5.) a "svaté místo" (Srov. Joz 5,16.), kde Pán a jeho služebník
vskrytu rozmlouvají, jako rozmlouvá člověk se svým přítelem. V ní se věřící duše často spojuje s pravým Bohem,
tak jako se snoubenka přidružuje ke svému snoubenci; zde se s pozemským sjednocuje nebeské, s lidským božské.
Cela Božího služebníka je totiž jako svatý Boží chrám. V chrámě i v cele se projednávají věci božské, avšak v
cele častěji: cela je dílnou všech dobrých skutků1
a dopomáhá ke stálé vytrvalosti. V ní každý, kdo správně žije v
chudobě, je bohatý. A každý, kdo má dobrou vůli, má (tu) při sobě vše, čeho je třeba k dobrému životu.
Abys však přebýval v cele bezpečněji, jsou ti určeni tři strážcové: Bůh, svědomí a duchovní otec. Bohu jsi
povinen zbožností - zcela se jí oddej. Svému svědomí (jsi povinen) úctou - ať se před ním stydíš hřešit. A
duchovnímu otci (jsi povinen) poslušností lásky - utíkej se k němu ve všem. Navíc, dokud jsi maličký, ti
přidám ještě čtvrtého strážce; a dokud se nenaučíš více myslet na Boží přítomnost, opatřím ti vychovatele.
Radím ti: sám si zvol nějakého člověka, jehož příkladný život se ti tolik vtiskl do srdce a naplnil tě takovou
úctou, že kdykoli by sis na něj vzpomněl, vzbudí to v tobě uctivost vůči němu a budeš se chovat a smýšlet tak,
jako by byl přítomen. Roznícením lásky ať v tobě napraví vše, co je třeba napravit. Takže tvůj život v samotě
nijak neutrpí tím, že jsi od něj odloučen. Všechny své myšlenky budeš brát, jako by se na ně díval, a přiměje
tě to k nápravě, jako kdyby tě viděl a káral.
K takovému životu v samotě ať má tedy každý samostatnou celu. Dokonce, jak praví řehole (doslova): "Jednotliví
(bratři) ať mají samostatné oddělené cely." Jedná tvá cela ať je vnější a druhá vnitřní. Tou vnější je dům,
v němž bydlí duše s tvým tělem. Vnitřní cela je ve tvém svědomí a musí ji obývat Bůh, Bůh veškerého tvého
nitra, s tvým duchem. Dveře vnější klauzury jsou znamením dveří klauzury vnitřní. Jako vnější klauzura brání
tělesným smyslům toulat se venku, tak ať se vnitřní smysly stále v nitru upínají k Bohu. Miluj proto svou
vnitřní celu, miluj i celu vnější a pečuj o obě dvě. Ať tě ukrývá vnější cela - ne proto, abys mohl skrytě
hřešit ve větší tajnosti, nýbrž abys žil ve větším bezpečí - proto ať tě ukrývá. Neuvědomuješ si totiž, čím
jsi své cele zavázán. Snad ti nedochází, jak jsi v ní nejen léčen ze svých neřestí, ale také ušetřen svárů s
jinými. A také si neuvědomuješ, jakou úctou jsi zavázán svému svědomí, dokud v něm nezakusíš milost a sladkost
vnitřní útěchy. Važ si tedy patřičně obojí cely, avšak především dbej na sebe sama: uč se v ní mít vládu nad
sebou, uspořádat (svůj) život, usměrňovat chování, být k sobě náročný, ale také kritický. Nikdo tě nemiluje
víc, než ty, nikdo tě nebude posuzovat věrněji. Kdosi k tomu říká:
"Měj ve své cele zalíbeníProto tedy řehole říká: "…ať má každý samostatnou oddělenou celu, která mu bude přidělena osobním rozhodnutím převora za souhlasu ostatních bratří nebo rozumnější části."
a ven jen nerad vycházej,
po celý den dbej na mlčení,
v daný čas bystře povstávej:
modli se, čti, čiň pokání;
zpytovat se nepřestávej."
Panna Maria Karmelská jako "Panna Maria Neapolská" - ikona "La Bruna"
P. Gorazd Cetkovský, O.Carm.
"Rodina" vyderského obrazu Panny Marie Karmelské
Přiznávám, že takový název je poněkud zvláštní. Jako v rodině, i mezi různými obrazy (v našem případě
mezi obrazy Panny Marie Karmelské) existuje příbuznost. Původně jsem věřil, že se mi podaří odhalit
řetězec přímé návaznosti mezi vyderským obrazem a staršími karmelskými obrazy až k tomu nejpůvodnějšímu.
Po nějaké době, kdy se snažím o tomto tématu přemýšlet a shromažďovat mně dostupné poznatky, jsem "zkrotl"
a stal se skromnějším. Netroufám si vynášet hypotézy o přímé návaznosti vyderského obrazu na jiný (ve
smyslu vztahu: matka - dcera), ale pouze mluvit o příbuznosti bez bližšího určení (příbuznými jsou matka s
dcerou, sestry mezi sebou, ale i neteř s tetou atd.). Pokud pobouřím odborníky, omlouvám se jim, pokud nám
pomohu vidět Mariinu krásu v novém bohatství a svěžesti, splní se, oč mi šlo.
Panna Maria, nazývaná "La Bruna"
Jméno tohoto obrazu bychom mohli doslovně přeložit jako Panna Maria Snědá a není těžké si domýšlet, že toto
označení má svůj původ v temné barvě pleti znázorněné Panny Marie.
Obraz se uchovává v kostele při klášteře karmelitánů v Neapoli a stal se tak známým a tento kostel tolik
vyhledávaným poutníky, že se chrámu dostalo čestného prohlášení basilikou: Basilica Santuario del Carmine
Maggiore.
Legendy tvrdí, že vlastí obrazu je Svatá země, že totiž tento obraz si do Neapole přinesli karmelitáni přímo
z hory Karmel.
Historikové potvrzují, že karmelitáni se nedlouho po vzniku svého společenství začali před náporem Saracénů
stěhovat do bezpečí Evropy. V Neapoli se usadili asi kolem roku 1250, a to nejprve mimo město na místě zvaném
Campo Moricino - jako poustevníci. Tak to odpovídalo ústraní v karmelském pohoří, kde řád vznikl, a původní
podobě jejich života. V té době na Campo Moricino stál kostelík zasvěcený sv. Mikuláši (pověstnému světci -
divotvůrci). V tomto kostelíku byla jeskyně nebo krypta, v níž se nacházela ikona Panny Marie s Dítětem.
Obraz byl připisován sv. Lukáši (jako ostatně řada jiných v tehdejší době), ale jedná se o dílo pravděpodobně
toskánské školy a pocházející ze 13. století. Patří k ovšem nejstarším nebo je snad vůbec nejstarším
mariánským karmelitánským obrazem, který známe.
Přesvědčení, že obraz přinesli s sebou karmelitáni z hory Karmel, se zdá být tradicí až o něco mladší.
Odborníci poukazují na to, že karmelitánské mariánské obrazy ve 13. století opravdu pocházely z Východu
nebo se alespoň stylu východních ikon záměrně přidržovaly, aby tím vytrvale připomínaly, že řád přišel do
Evropy ze Svaté země, z Východu.
Ikona "La Bruna" je malována na dřevě, je poměrně rozměrná (80 x 100 cm) a v minulosti byla značně poškozena
i přemalovávána. Naposled byla opravována v roce 1974.
Způsobem znázornění Panny Marie s Ježíškem patří k ikonografickému typu zvanému řecky Eleusa, rusky Umilenie.
Ikonografický typ Eleusa
Řecké slovo bývá překládáno jako "něžná" nebo "soustrastná",1
mohli bychom snad lépe říci "soucitná". Řecký výraz prý původně znamená "dotýkající se" a
skrývá v sobě bohatý obsah. Jsou v něm zahrnuty i útěcha, pokora i hluboká bolest.2
A opravdu, toto vše lze vnímat v gestu, jímž se Maria něžně sklání ke svému Dítěti, vědoma
si utrpení, které je čeká.
Výklad jednotlivých detailů na ikoně "La Bruna"
Ikony vznikaly podle určitých pravidel, jimiž se jejich tvůrci řídili, a mnoho jednotlivých podrobností na
ikoně má symbolický význam. Zaměříme-li na ně svou pozornost a pokusíme se tento symbolický význam vnímat,
může to oživit naše poznání Panny Marie a prohloubit náš vztah k ní.
Zpět k historii obrazu: pouť do Říma v jubilejním roce 1500 - počátek laviny
Když byl v roce 1500 vyhlášen jubilejní rok, vydalo se 7. dubna toho roku neapolské bratrstvo koželuhů, k
němuž se přidalo mnoho dalších zbožných lidí, na pěší pouť do Říma, aby získali odpustky jubilejního roku.
Ikonu Panny Marie "La Bruna" přitom nesli s sebou. Během pouti se na přímluvu Panny Marie "různým lidem v
různých krajích" staly "mnohé zázraky". Když po týdenním putování dorazili do Říma, byla ikona vystavena ve
vatikánské bazilice, aby byla všem dána možnost se před ní modlit. Takto před ni předstoupil i sám papež
Alexandr VI. Podle starých vyprávění ovšem mezi věřícími v Římě budil obraz takový zájem, že se stal jakousi
"konkurencí" tradičním římským svatým místům. Na papežův pokyn se tedy neapolští poutníci (již pátého dne
po svém příchodu do věčného města) vydali s milostným obrazem na zpáteční cestu, při níž se zázraky a divy
opakovaly. Když po týdenní cestě dospěli do Neapole, dostalo se obrazu triumfálního přijetí. Byl pak umístěn
na čestnějším místě (doposud býval vždy v kryptě kostela) a proudilo k němu mnoho zbožných lidí z celého
neapolského království, aby prosili Pannu Marii o přímluvu ve svých potřebách. Množství přijatých milostí,
tělesných uzdravení i duchovních dobrodiní, narůstalo dál a dál.
Formy lidové zbožnosti v Neapoli, vzniklé v souvislosti s ikonou "La Bruna"
Dva měsíce po návratu poutníků, ve středu 24. června 1500, se z nařízení Bedřicha II. Aragonského sešlo
v karmelitánském kostele mnoho nemocných, aby skrze mateřskou přímluvu Panny Marie prosili za své uzdravení.
A dobová svědectví případy uzdravení opravdu zmiňují. V návaznosti na tuto událost se v Neapoli stala středa
dnem zvláště vyhrazeným úctě k Panně Marii, představované ikonou "La Bruna". Ve středu ráno přicházeli věřící
do karmelitánského kostela na mši svatou a ke zpovědi, večerní pobožnost tvořily litanie, inspirované v
mnohém litanií loretánskou, ale obsahující i invokace původu karmelitánského a zdejšího. "Karmelská středa"
se v Neapoli živě projevuje stále. Dnes je jejím důležitým prvkem katecheze, vložená do dopolední mše svaté.
Každý rok jsou katecheze věnovány určitému tématu.
Rozšíření kultu po roce 1500 (a cestička až k nám...)
Úcta k ikoně "La Bruna" a jí podnícená zbožnost se ovšem šířily nejen ve městě a v neapolském království,
ale také v rámci řádu, a tím i do jiných zemí. Snad k tomu přispěla i ta okolnost, že v roce 1510 se v
Neapoli konala generální kapitula karmelitánského řádu. Generální kapitula konaná roku 1524 pak podtrhla
význam neapolského konventu a svatyně tím, že konvent byl svěřen do zvláštní péče generálního převora
(převorovi zdejšího konventu byla přiznána pravomoc srovnatelná s autoritou provinciálů). Cílem bylo
napomoci tu ještě více rozkvětu mariánského zanícení věřících a poutníků.
Od konce 16. století se mariánská zbožnost, inspirovaná ikonou "La Bruna", spojila s mariánskou zbožností
projevovanou skrze škapulíř, a tím tedy také těsněji s přímluvnou modlitbou za duše v očistci.
Mnohé řádové kostely takřka v celé Evropě byly pak opatřeny obrazem "Panny Marie Neapolské".
(Počátkem 17. století sekretář generálního převora Jindřicha Silvia napočítal takových obrazů v různých
provinciích celkem 53.) Mnohdy se tak dálo na přímý pokyn představených, jako například v Belgii, kde bylo
v roce 1657 předepsáno, aby takový obraz Panny Marie byl umístěn v každém karmelitánském kostele a pokud
možno i v konventu. Mnozí bratři nosili při sobě malý obrázek nebo medaili s vyobrazením Panny Marie "La
Bruna". Tak i pražský kostel sv. Havla, když se stal kostelem karmelitánským a byl barokně přestavěn, byl
pro kapli Panny Marie opatřen obrazem "Panny Marie Neapolské". Ve zlatém provedení se s tímto motivem
setkáváme již při vstupu do kostela na vnějším průčelí. To jasně dosvědčuje jeho klíčový význam v myšlenkovém
záměru celé stavby.
Důležitým hybatelem při oblibě, které se vyobrazení "La Bruna" těšilo, bylo přesvědčení, že neapolský
originál pochází původně ze Sýrie nebo pravděpodobně přímo z hory Karmel, že si ho odtud karmelitáni přinesli.
Mnozí věřili také tomu, že obraz namaloval sv. Lukáš a takto že byl na hoře Karmel od pradávna uctíván.
K tomu se ovšem vzdělaní karmelitánští autoři vždy vyslovovali kriticky. Zároveň s tím, jak se šířilo
vyobrazení Panny Marie podle ikony "La Bruna", ujímaly se i doprovodné tradiční formy zbožnosti: středeční
mše svatá a zpovídání, večerní modlitba litanií.
Příbuznost ikony "La Bruna" a obrazu Panny Marie Karmelské v Kostelním Vydří
Nelze pochybovat o tom, že obraz, pořízený roku 1709 pánem vyderského panství Gerhardem Jindřichem Butzem
z Rollsbergu a jeho manželkou Helenou, rozenou Hilleprandt von Reinegg, je napodobením neapolského
"prototypu", jak byla tehdy ikona Panny Marie "La Bruna" s úctou nazývána a obecně oblíbena. Stačí si
postavit oba obrazy vedle sebe a můžeme vnímat jednotlivé podobnosti. Vrátím-li se ke svému úvodnímu
prostoduchému přirovnání, mohu říci, že ikona "La Bruna" je vůbec nejstarším členem rodiny vyderského
obrazu Panny Marie, "prababičkou", jíž se ovšem její o čtyřistapadesát let mladší příbuzná bezesporu velmi
věrně podobá.
Z Karmelitánského nakladatelství: dvojí ohlédnutí do dějin
V Karmelitánském nakladatelství vyšly nedávno brzy za sebou dvě knihy s podobnou tematikou:
Wilfried McGreal, U Eliášova pramene
a Emmanuele Boaga, Maria a Karmel.
Při povrchním pohledu se může zájemce ptát, není-li to zbytečný přepych a "nošení dříví do lesa", vydávat
skoro současně dva tituly, které jsou jakoby "dvojníky". Ale stačí začíst se pozorně do těchto publikací,
abychom si uvědomili, jak se vzájemně doplňují!
Dílo McGreala U Eliášova pramene prakticky navazuje na knihu Tita Brandsmy, Krása Karmelu
(Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1992). Také vychází z počátků, od poustevníků na hoře Karmel
ve Svaté zemi a od jejich stěhování do Evropy. Ale připomíná, že karmelitánský řád není, jak se mnozí
domnívají, jen sv. Jan od Kříže a "velká" a "malá" Terezie, a ukazuje, jak se řádové charizma ztělesňovalo
a bylo prožíváno i v jiných význačných postavách, kanonizovaných i nekanonizovaných. Tak zde najdeme slepého
bratra Jana od sv. Samsona a Vavřince od Zmrtvýchvstání, dva vynikající laické bratry, kteří v 16. a 17.
století byli schopní formovat řádový dorost. (Vzácný důkaz svobodného ducha řádu, který se nezdráhá učit se
z darů i nejmenších členů bez jakékoli diskriminace!)
O trvalé životnosti řádu pak svědčí další a další světecké postavy, zde vzpomínané, až po naši současnici sv.
Terezii Benediktu od Kříže - Editu Steinovou - která znázornila a protrpěla učení Mystického učitele na svém
vlastním těle!
V knize Emanuela Boagy Maria a Karmel vidíme, řekli bychom, dva proudy: jeden přísně historický, zvláště
pokud jde o vývoj škapulířové úcty (v tom jde ruku v ruce s knihou McGreala, ale předčí ji tím, že
poctivě přiznává nejasnosti a nevyřešené otázky historie) a druhý proud mystický, který je jakoby
vyznáním lásky celého řádu Panně Marii, Matce Karmelu, Nejčistší Panně, Neposkvrněné a Celé krásné.
Oba tyto proudy se prolínají ve zvláštní, nezvyklé syntéze, zvýrazněné i mimořádnou grafickou úpravou.
Připadá-li čtenáři historická část poněkud suchá nebo nezáživná, vynahradí mu to onen druhý "proud", kde
najde ve verších i v próze něžné, zamilované projevy oddanosti Bohorodičce, plody kontemplace různých
představitelů karmelitánské spirituality - Marie Petyt, Marie Escobar, bl. Alžběty od Nejsvětější Trojice
aj. aj. Jsou protkány opět drobnými příběhy o zázračném působení Matky, která bdí nad svými syny a dcerami
a chce, aby se jí podobali a byli jako ona "Decus Carmeli", krásou a ozdobou Karmelu a církve.
Knihu otce Boagy vydalo Karmelitánské nakladatelství v rámci oslav 750. výročí škapulíře a zvláštního
Mariánského roku. Je výjimečně obohacena množstvím černobílých reprodukcí vybraných z karmelitánské
ikonografické tradice. Pochvalu a dík zaslouží grafička paní Anna Kubů, která se mimořádně obtížného úkolu
skvěle zhostila.
Terezie Brichtová, O.P.